Dzisiaj jak wspomniałam trochę o fizyce i astronomii🌟.
Na zajęciach Profesor opowiedział o zjawiskach dotyczących Ziemi i pór roku. Pokazał też eksperymenty warte uwagi i coś jeszcze, ale niespodziankę zostawię na koniec 😀.
Źródło: Pinterest |
Czy Ziemia jest kulista? 🌍
Czy można by było w jakiś sposób zauważyć podczas zaćmienia księżyca, że jest kulista? Może tak, może nie, należałoby trochę poeksperymentować. W jaki sposób? Wystarczy:
- piłka plażowa,
- latarka, nawet z telefonu,
- talerz.
Wystarczy popatrzeć na cienie tych przedmiotów.
Źródło: Prezentacja Profesora |
Pewien naukowiec mianowicie – Galileusz uważał, że zanim z jednej strony wysokiej wieży zrzuci się kamień bliżej podstawy, a drugi kamień zrzuci się z drugiej strony dalej od podstawy to Ziemia się obraca. Jednak wydawałoby się, że jest to dosyć krótki moment, więc jak w tak krótkim czasie może to nastąpić? Czyli zrzucając w autobusie długopis, podczas tej czynności Ziemia również się obróci?
Źródło: Prezentacja Profesora |
Skąd biorą się pory roku? Jak ukazać dzieciom w sposób zrozumiały wymienione zjawiska i jak się ma do tego sztuczna inteligencja?
W Polsce występuje 6 pór roku: przedwiośnie, wiosna, lato, przedzimie oraz zima, ale jakie są zależności ich powstawania? Jeżeli głębiej by się nad tym zastanowić, hm... wiosną zaczyna robić się cieplej, wszystko budzi się do życia, Słońce zaczyna świecić częściej, latem natomiast Słońce przeważa, jesienią można zaobserwować już mniej słonecznych dni, a zimą słoneczny dzień jest wyjątkiem. Wszystko ma związek ze słońcem. Można, więc pokusić się o założenie, że Słońce ma wpływ na występowanie pór roku. Kiedy Słońce jest bliżej Ziemi, wtedy jest tam cieplej. HA! Mam was! 😜 Nic bardziej mylnego.
Kamishibai 🎭
Kiedy usłyszałam tą nazwę pomyślałam o jakimś rytuale z krajów azjatyckich, to prawda, pochodzi z Japonii, ale jest to opowiadanie za pomocą przekładanych ilustracji w skrzynce. W pewnym sensie to rytuał 😄. Sama nazwa ukazuje to za dosyć skomplikowany sposób, jednak w praktyce jest całkiem odwrotnie. Skrzynkę można kupić, ale nie oszukujmy się, można również zrobić ją samemu z innych materiałów np. z pudełka po butach, które wystarczy pomalować farbami. Ciekawe czy można by było wykorzystać ramę obrazu. Jak myślicie? Natomiast ilustracje można spokojnie wykonać samemu, bądź poprosić też o pomoc dzieci, z pewnością będą miały z tego frajdę. Do tego potrzebna jest jeszcze opowiadanie lub bajka. Skąd wziąć taką bajkę, która opowiadałaby o takich akurat zjawiskach przyrodniczych? Napisać samemu? Hm..byłoby to pracochłonne zadanie, ale nie niewykonalne. Można wykorzystać do tego zadania sztuczną inteligencję, chociaż w takich momentach jest przydatna 😅. Chodzi mi o ChatGPT. (https://openai.com/) Po zalogowaniu wystarczy wpisać jakiego tematu bajki oczekujemy, nie musi być to jeden wymagany element, może być ich więcej. Po wysłaniu, po chwili sztuczna inteligencja sama napiszę bajkę. Niesamowite prawda? Widząc jak bajka sama się pisze byłam zachwycona. Tak bardzo spodobała mi się ta funkcja, że bawiłam się tym jak dziecko 😂. Za każdym razem zadziwiało mnie to na nowo, jakbym pierwszy raz to zobaczyła. Co więcej każdemu zostanie napisany inny tekst, więc nie trzeba się martwić. Jednak wiadomo, że jest to sztuczna inteligencja i może się ona mylić, dlatego warto przeczytać bajkę zanim wykorzystamy ją do pracy z dziećmi.
Źródło: Prezentacja Profesora |
Oto jeden z przykładów bajki, który został napisany na poniższe polecenie:
Bajka o porach roku z morałem, że trzeba je doceniać, dla dzieci 5-6 letnich.
Dawno, dawno temu, w krainie, gdzie rządziły cztery pory roku, żyły cztery braci: Wiosna, Lato, Jesień i Zima. Każdy z braci miał swoją porę roku i zadanie, które musiał wykonać. Wiosna przynosiła ze sobą kwiaty i ciepło, budząc zimowy sen przyrody. Lato rozgrzewało ziemię i pozwalało na cieszenie się słonecznymi dniami. Jesień przynosiła ze sobą urodzaj, a Zima spowijała świat białym puchem. Ludzie bardzo lubili każdą porę roku i cieszyli się z jej nadejścia. Jednak pewnego dnia, kiedy zima była już prawie u końca, ludzie zaczęli narzekać na nią. Mówili, że jest za zimno, że za dużo śniegu i że chcą już ciepłych dni. Bracia poczuli się smutni, gdy usłyszeli te słowa. Wiedzieli, że ich praca jest ważna i że każda pora roku ma swoje zadanie do wykonania. Postanowili więc dać ludziom lekcję. Przywołali przed sobą najstarszego i najmłodszego z braci - Lato i Zimę. Poprosili Lato, aby zrobił tak, żeby zima nigdy nie kończyła się, żeby ciepłe dni trwały przez cały rok. Lato zaczął spełniać ich prośbę i zaczął pojawiać się coraz wcześniej i trwał coraz dłużej. Zima nie miała już szansy przynieść ze sobą śniegu i mrozu. Ludzie byli bardzo szczęśliwi. Jednak po jakimś czasie zaczęli zauważać, że coś jest nie tak. Rośliny przestały kwitnąć, zboża nie rosły tak, jak powinny. Wszyscy zrozumieli, że bez innych pór roku życie na Ziemi nie jest możliwe. Bracia zjednoczyli się ponownie i przywrócili równowagę w przyrodzie. Ludzie zrozumieli, że każda pora roku jest ważna i trzeba ją docenić, bo tylko wtedy przyroda może działać tak, jak powinna. Morał tej bajki jest taki, że trzeba doceniać każdą porę roku, bo każda ma swoje zadanie do wykonania. Bez równowagi w przyrodzie nie ma życia i nie ma urodzaju. Dlatego warto cieszyć się każdą porą roku i szanować jej wartość.
I materiał do pracy jest gotowy 😁. W bajce można przemycić wiele różnych tematów. Do tego, po bajce, można dodać zabawy ruchowe, pójść na spacer lub nawet wykonać pracę plastyczną z użyciem niecodziennych materiałów i pomysł na zajęcia gotowy 😇. Myślę, że można by było również w bajce zawrzeć elementy ruchowe, które dzieci wykonywałyby równocześnie jej słuchając.
Źródło: kreatywnadzungla.pl |
Po dzisiejszych zajęciach:
- odkryłam chatGPT, który pomoże z odsieczą w pisaniu bajki w kreatywny sposób,
- dowiedziałam się w jaki sposób można przeprowadzić eksperymenty z dziećmi odnośnie kulistości Ziemi, jej obracania się, powstawania pór roku,
- przypomniałam sobie, że mamy 6 pór roku,
- dowiedziałam się czym jest Kamishibai.
Ania od nauczania 📒
Dobre podsumowanie.
OdpowiedzUsuń