|
Źródło: Pinterest |
Witajcie,
dzisiaj zacznę od czegoś oczywistego w nieoczywisty sposób 😎, czyli prawie jak zwykle 😉. Mianowicie, słuchacze wykładów zapamiętują informacje z początku wykładów, jak i z ich zakończenia. Myślę, że nikogo tym nie zaskoczę 😏. Mogę potwierdzić osobiście, że tak jest 😅. Jeśli nie zapiszę sobie głównych informacji, dzięki, którym potem sobie je przypomnę, to ich nie zapamiętam 😞. Jednak ma to swoją nazwę - efekt początku i końca. Dlatego też wykładowcy starają się, aby przekazywane informacje były interesujące i angażujące słuchaczy za pomocą różnych form, np. prezentacji multimedialnych czy filmów 🎥. Idąc dalej tym tokiem myślenia 💭, można dojść do wniosku, że słyszymy 👂 połowę tego co się do nas mówi. Interpretujemy 🙉 połowę z tego co słyszymy. Rozumiemy 🙈połowę z tego co interpretujemy, a pamiętamy połowę z tego co rozumiemy. Wszystko dzieli się na połowy. Niby proste, a jednak skomplikowane i jednocześnie zakręcone 😎.
|
Źródło: Grafika własna |
To pokazuje, jak trudno jest nam przyswoić informacje, które do nas docierają. Warto jednak pamiętać, że istnieją różne sposoby na poprawę naszej zdolności zapamiętywania 😇. Jednym z nich jest stosowanie różnych technik, takich jak powtarzanie, łączenie informacji z obrazami, tworzenie skojarzeń, stosowanie rymów i piosenek 🎤. Innym sposobem jest zadbanie o to, aby przekazywane informacje były interesujące i angażujące. W ten sposób łatwiej będzie nam skupić się na tym, co słyszymy i zapamiętać najważniejsze informacje 😁. Tak samo dzieje się w szkole. Nauczyciele, aby uatrakcyjnić zajęcia i pomóc dzieciom w zapamiętaniu, jak największej liczby informacji 💡, stosują najróżniejsze techniki i sposoby. Istnieje ich wiele, ale tylko kreatywność 🎨 wraz z kompetencjami nauczyciela potrafią, jak najlepiej, dopasować zrodzone pomysły tak, aby dawały określone rezultaty.
Odnosząc się do tematu, który przedstawiłam, można przeprowadzić następujące zabawy z dziećmi:
- zabawa w zgadywanie przedmiotów 👀 - na początku nauczyciel pokazuje dziecku przedmiot, po chwili go chowa. Dziecko ma za zadanie odgadnąć jaki jest to przedmiot. Na potrzeby danego przedmiotu można zabawę modyfikować. Na przykład jeśli chodzi o przyrodę to pokazać roślinę, zwrócić uwagę na jej cechy szczególne, następnie schować ją i zapytać o cechy, które zapamiętały,
- zabawa w zbieranie kamieni 💎- dzieci zbierają kamienie i sortują je według koloru, wielkości i kształtu. Zabawa ta może pomóc dzieciom w zrozumieniu właściwości kamieni,
|
Źródło: Fotografia własna |
- zabawa w obserwowanie ptaków 🐦 - dzieci obserwują ptaki w parku czy ogrodzie, mogą robić im zdjęcia. Pomaga ona zauważyć różne cechy ptaków,
|
Źródło: Fotografia własna
|
- zabawa w sadzenie roślin 🌱 - nie dosyć, że jest to niesamowita frajda dla dzieci, to jeszcze dużo z niej wyniosą. Nie tylko zaobserwują proces wzrostu rośliny, ale także jest to świetna okazja do bycia odpowiedzialnym, czyli dbania o nią w taki sposób odpowiedni, aby rosła jak najdłużej,
|
Źródło: Fotografia własna
|
|
Źródło: Fotografia własna
|
- zabawa w szukanie skarbów🔐🔍 - dzieci mogą szukać na zewnątrz różnych wytworów przyrody, a następnie nazwać je i głębić na ich temat wiedzę.
Poza tym, dla utrwalenia informacji, które pojawiały się na zajęciach, na ich zakończenie można pokazać prawdziwe okazy, o których mówiono, jeśli to oczywiście możliwe 🌺. Natomiast, jeśli nie to można je zastąpić fotografiami lub filmami, możliwości jest wiele. Jednak naturalny okaz zawsze jest lepszy od jego substytutów.
Po dzisiejszych zajęciach:
- poznałam nazwę zjawiska, w zakresie zapamiętywania informacji,
- po raz kolejny zdałam sobie sprawę - aby zajęcia były atrakcyjne i informacje zostały przyswojone przez uczniów, należy szukać sposobów oryginalnych na ich przedstawienie 🎨
- zdałam sobie sprawę jak mało pamiętamy i rozumiemy z treści przedstawianych Nam na różnych zajęciach, zaczynając od szkoły i kończąc na życiu codziennym 😏.
Tymczasem się żegnam, mam nadzieję, że wciągnęliście się w temat i wysnuliście też własne refleksje 😊.
Do zobaczenia!
Ania od nauczania 📒
Komentarze
Prześlij komentarz