Przejdź do głównej zawartości

Granice zapamiętywania❓🌀🐚 (WYKŁAD 12 - 22.05.23)

Źródło: Pinterest
Witajcie,

dzisiaj zacznę od czegoś oczywistego w nieoczywisty sposób 😎, czyli prawie jak zwykle 😉. Mianowicie, słuchacze wykładów zapamiętują informacje z początku wykładów, jak i z ich zakończenia. Myślę, że nikogo tym nie zaskoczę 😏. Mogę potwierdzić osobiście, że tak jest 😅. Jeśli nie zapiszę sobie głównych informacji, dzięki, którym potem sobie je przypomnę, to ich nie zapamiętam 😞. Jednak ma to swoją nazwę - efekt początku i końca.  Dlatego też wykładowcy starają się, aby przekazywane informacje były interesujące i angażujące słuchaczy za pomocą różnych form, np. prezentacji multimedialnych czy filmów 🎥. Idąc dalej tym tokiem myślenia 💭, można dojść do wniosku, że słyszymy 👂 połowę tego co się do nas mówi. Interpretujemy 🙉 połowę z tego co słyszymy. Rozumiemy 🙈połowę z tego co interpretujemy, a pamiętamy połowę z tego co rozumiemy. Wszystko dzieli się na połowy. Niby proste, a jednak skomplikowane i jednocześnie zakręcone 😎.

Źródło: Grafika własna
To pokazuje, jak trudno jest nam przyswoić informacje, które do nas docierają. Warto jednak pamiętać, że istnieją różne sposoby na poprawę naszej zdolności zapamiętywania 😇. Jednym z nich jest stosowanie różnych technik, takich jak powtarzanie, łączenie informacji z obrazami, tworzenie skojarzeń, stosowanie rymów i piosenek 🎤. Innym sposobem jest zadbanie o to, aby przekazywane informacje były interesujące i angażujące. W ten sposób łatwiej będzie nam skupić się na tym, co słyszymy i zapamiętać najważniejsze informacje 😁.

Tak samo dzieje się w szkole. Nauczyciele, aby uatrakcyjnić zajęcia i pomóc dzieciom w zapamiętaniu, jak największej liczby informacji 💡, stosują najróżniejsze techniki i sposoby. Istnieje ich wiele, ale tylko kreatywność 🎨 wraz z kompetencjami nauczyciela potrafią, jak najlepiej, dopasować zrodzone pomysły tak, aby dawały określone rezultaty.

Odnosząc się do tematu, który przedstawiłam, można przeprowadzić następujące zabawy z dziećmi:

  • zabawa w zgadywanie przedmiotów 👀 - na początku nauczyciel pokazuje dziecku przedmiot, po chwili go chowa. Dziecko ma za zadanie odgadnąć jaki jest to przedmiot. Na potrzeby danego przedmiotu można zabawę modyfikować. Na przykład jeśli chodzi o przyrodę to pokazać roślinę, zwrócić uwagę na jej cechy szczególne, następnie schować ją i zapytać o cechy, które zapamiętały,
  • zabawa w zbieranie kamieni 💎- dzieci zbierają kamienie i sortują je według koloru, wielkości i kształtu. Zabawa ta może pomóc dzieciom w zrozumieniu właściwości kamieni,
Źródło: Fotografia własna
  • zabawa w obserwowanie ptaków 🐦 - dzieci obserwują ptaki w parku czy ogrodzie, mogą robić im zdjęcia. Pomaga ona zauważyć różne cechy ptaków,

    Źródło: Fotografia własna

  • zabawa w sadzenie roślin 🌱 - nie dosyć, że jest to niesamowita frajda dla dzieci, to jeszcze dużo z niej wyniosą. Nie tylko zaobserwują proces wzrostu rośliny, ale także jest to świetna okazja do bycia odpowiedzialnym, czyli dbania o nią w taki sposób odpowiedni, aby rosła jak najdłużej,

Źródło: Fotografia własna

Źródło: Fotografia własna

  • zabawa w szukanie skarbów🔐🔍 - dzieci mogą szukać na zewnątrz różnych wytworów przyrody, a następnie nazwać je i głębić na ich temat wiedzę.
Poza tym, dla utrwalenia informacji, które pojawiały się na zajęciach, na ich zakończenie można pokazać prawdziwe okazy, o których mówiono, jeśli to oczywiście możliwe 🌺. Natomiast, jeśli nie to można je zastąpić fotografiami lub filmami, możliwości jest wiele. Jednak naturalny okaz zawsze jest lepszy od jego substytutów.

Po dzisiejszych zajęciach:
  • poznałam nazwę zjawiska, w zakresie zapamiętywania informacji,
  • po raz kolejny zdałam sobie sprawę - aby zajęcia były atrakcyjne i informacje zostały przyswojone przez uczniów, należy szukać sposobów oryginalnych na ich przedstawienie 🎨
  • zdałam sobie sprawę jak mało pamiętamy i rozumiemy z treści przedstawianych Nam na różnych zajęciach, zaczynając od szkoły i kończąc na życiu codziennym 😏.

Tymczasem się żegnam, mam nadzieję, że wciągnęliście się w temat i  wysnuliście też własne refleksje 😊.
Do zobaczenia!
Ania od nauczania 📒

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Tajemnice Ziemi 🔮 i magiczny świat 🎭 (WYKŁAD 2 - 27.02.23)

Dzisiaj jak wspomniałam trochę o fizyce i astronomii 🌟. Na zajęciach P rofesor opowiedział o zjawiskach dotyczących Ziemi i pór roku. Pokazał też eksperymenty warte uwagi i coś jeszcze, ale niespodziankę zostawię na koniec 😀. Źródło: Pinterest Czy Ziemia jest kulista?  🌍 Czy można by było w jakiś sposób zauważyć podczas zaćmienia księżyca, że jest kulista? Może tak, może nie , należałoby trochę poeksperymentować . W jaki sposób? Wystarczy :   piłka plażowa,   latarka, nawet z telefonu ,   talerz .   Wystarczy popatrzeć na cienie tych przedmiotów.     Źródło: Prezentacja Profesora   Pewien naukowiec mianowicie – Galileusz uważał, że zanim z jednej strony wysokiej wieży zrzuci się kamień bliżej podstawy, a drugi kamień zrzuci się z drugiej strony dalej od podstawy to Ziemia się obraca. Jednak wydawałoby się, że jest to dosyć krótki moment, więc jak w tak krótkim czasie może to nastąpić? Czyli zrzucając w autobusie długopis , podczas tej czyn...

Wzloty i upadki - drobiazgowa refleksja 💣💥🔥💖

Źródło: fotografia własna Witajcie 👀,  dzisiaj trochę bardziej refleksyjnie niż dotychczas 😊. Zawsze zastanawiało mnie, dlaczego Pan Profesor, na wykładzie, opowiadał o różnych, dziwnych zestawieniach typu: sok z tulipanów czy zupa z pokrzywy. Jakiś czas temu znalazłam na to odpowiedź, ale uwierzycie, że zastanawiałam się nad tym od samego początku, a odpowiedź znalazłam na końcu? 😆. Dzięki temu, że jest to nietypowe i oryginalne lepiej się zapamiętuje. Często, wiedza z wykładów, po nauce, szybko ulega zapomnieniu. Jednak, takie powiązania pamiętam do dzisiaj 😅. Jestem żywym dowodem na to, że im uczenie się jest bardziej dziwne, tym bardziej skuteczne 😎.  Gdy, jeszcze niedawno uczyłam się do egzaminu z innego przedmiotu, zdecydowanie lepiej działała na mnie nauka na zewnątrz. Starałam się unikać przebywania tylko w jednym miejscu. Najczęściej wybierałam różne miejsca na łonie natury, czy nawet w pomieszczeniu, podczas przebywania z innymi. Było parę takich sytuacji, w któ...

Oczywiste w nieoczywisty sposób 🤔🙉💥 (WYKŁAD 8 - 17.04.23 część 1)

  Źródło: Fotografia własna Dzień dobry 😇,  czy zastanawialiście się kiedyś 💭 jak można wykorzystać różne narzędzia w nietypowy sposób? W pracy nauczyciela jest to wręcz nieodzowny element 💼. W ten sposób można sobie ułatwić pracę, zapewnić kreatywną pracę , jak również nie wydawać swoich pieniędzy 💵 na potrzebne rzeczy, bo przecież coś oczywistego można zrobić z czegoś nieoczywistego 😊. Ile ludzi tyle pomysłów 💥.  Jako przykład podajmy Hula-hop. Jak wiadomo służy bardziej do ćwiczeń ruchowych, ale można też wykorzystać je w terenie, w inny sposób. Będąc na zajęciach, w terenie można je wykorzystać rzucając na trawnik i liczyć ile gatunków roślin w tym obrębie występuje, bądź jakie występują, w zależności od terenu. Taki nietypowy sposób wykorzystania, wydaje się bardzo prosty, ale jaki świetny 😎.  Źródło: allegro.pl Jednak sznurek wykorzystać można już inaczej. Jako, że jest to materiał, który można bez problemu zginać i dopasowywać, można go wykorzystać jako...